persona

Image

När jag går ut utan smink, i en tyst protest mot idealens herravälde, inser jag hur mycket jag låter mig påverkas av den feminina skönhetskonstruktionen. Jag får ångestkänslor, för som kvinna ska man vara perfekt. Likt många andra har jag blivit manipulerad sedan barnsben och brottas ständigt med min självbild. Den dagliga sminkningen är ett sätt att passa in och samtidigt framträda från mängden. Kanske en oförarglig rutin, men likväl en irriterande påminnelse om min egen otillräcklighet och en upprepad acceptans av den rådande normen.

Vem man är för sig själv och vem man är inför andra. Ångesten är framkallad av kapitalistiska intressen, då min oduglighet är en anledning att ’förbättra’, att klistra på och konsumera. Vad hände med min frihet? Postfeminismen är en hägring, för ännu är kvinnan en fånge i sitt eget otillräckliga skinn och blir ideligen påtvingad ideal styrda av den fria marknaden.

Politiskt sett har den gamla kvinnorörelsens krav förvandlats och anpassats efter den rådande samhällsstrukturen. Idag värderas därför den självständiga, men ypperligt feminina, yrkeskvinnan över de gamla idéerna om frigörelse och jämlikhet. Kvinnan har blivit en investering för dagens privatiserade konsumtionssamhälle och en nyckel till dess fortgång.  Kvinnan har omvandlats från hemmafru till en oberoende individ med egen ekonomi, men hon är fortfarande inte fri, utan tvärtom hårt reglerad av den feminina skönhetskonstruktionen.

Vi måste därför bli medvetna om skönhetsidealens påverkan och egentliga agenda och vägra lyda dess orimliga krav.

One thought on “persona

Leave a Reply

